Rozwój kompetencji, a rozwój inteligencji emocjonalnej.

Jak dowodzą badania rozwój inteligencji emocjonalnej w istotny sposób wspiera
rozwój kompetencji. Dlatego też w ramach Intellecta rozwijamy je równolegle.

  • KOMPETENCJA

    WIEDZA + UMIEJĘTNOŚCI + POSTAWA

  • INTELIGENCJA EMOCJONALNA

    IE JAKO ZBIÓR ZDOLNOŚCI POZNAWCZYCH

  • EFEKTYWNOŚĆ

    EFEKTYWNOŚĆ ZAWODOWA

Potencjał istniejący w człowieku

Kompetencja została opisana przez R. Boyatzisa jako „potencjał istniejący w człowieku, prowadzący do takiego zachowania, które przyczynia się do zaspokojenia wymagań na danym stanowisku pracy w ramach parametrów otoczenia organizacji, co z kolei daje pożądane wyniki” (za: Armstrong, 2002). Innymi słowy, kompetencję definiuje się jako zestawienie: wiedzy, umiejętności oraz odpowiedzialności/postawy (Słownik Języka Polskiego, 1994).

Inteligencja emocjonalna

Natomiast inteligencja emocjonalna – rozumiana jako zbiór zdolności poznawczych, które służą przetwarzaniu informacji związanych z emocjami (Mayer i Salovey,1997) – jest czymś odrębnym od kompetencji, ale jest jednocześnie składnikiem niezbędnym dla skutecznego działania. Istotę współgrania tych dwóch pojęć obrazuje poniższy rysunek.

Zdolności

Niemalże w każdym obszarze aktywności zawodowej zasadniczą rolę odgrywają zdolności percepcji, rozumienia, asymilacji i zarządzania emocjami. Osoba posiadająca dowolną kompetencję na zadowalającym poziomie może nie wykorzystywać jej w pełni w środowisku zawodowym ze względu na niską inteligencję emocjonalną.

Wysoki poziom kompetencji

Nawet najwyższy poziom kompetencji u pracownika może nie przekładać się na jego efektywność i sukcesy biznesowe, jeżeli wskaźnik inteligencji emocjonalnej jest zbyt niski. Dobrym przykładem na pokazanie tego związku jest sytuacja, gdy pracownik o wybitnych kompetencjach i wynikach biznesowych zostaje np. liderem zespołu i nie do końca spełnia oczekiwania pracodawcy na tym stanowisku.

Predyspozycja

Nawet jeżeli taka osoba pozna odpowiednie techniki i strategie zarządzania ludźmi i będzie dysponowała odpowiednimi do tego narzędziami, to przy brakach w zakresie inteligencji emocjonalnej nie będzie ona umiała z nich adekwatnie i skutecznie korzystać.  Dlatego też inteligencję emocjonalną należy rozumieć jako pewną predyspozycję, dzięki której osoba wykonująca swoją pracę może w pełni korzystać z posiadanych kompetencji dla osiągnięcia założonego celu, czy to indywidualnego, czy zespołowego.

Intellecta gwarantuje, że rozwój kompetencji pracowników będzie jeszcze bardziej efektywny

z racji rozwoju inteligencji emocjonalnej, w pierwszej kolejności rozwija te kompetencje, które nazywane są kompetencjami przyszłości: adaptacyjność do zmian i zarządzanie relacjami.