Inteligencja Emocjonalna
Co to jest inteligencja emocjonalna? Jakich korzyści doświadczają osoby inteligentnie emocjonalnie? Dlaczego inteligencja emocjonalna jest kluczową kompetencją przyszłości? I jak Intellecta pomaga w rozwoju inteligencji emocjonalnej?
W 1990 r. psychologowie P. Salovey i J. Mayer przedstawili ogólną teorię inteligencji emocjonalnej, którą określili jako zdolność rozpoznawania i regulowania swoich własnych emocji oraz u innych ludzi, a także wykorzystywanie ich do kierowania myśleniem i działaniem.
Teoria inteligencji emocjonalnej w ujęciu wymienionych autorów ewoluowała w kierunku modelu uwzględniającego umiejętności jednostki i uzupełnili pojęcie inteligencji emocjonalnej podając, iż inteligencja emocjonalna obejmuje umiejętność właściwej percepcji, oceny i wyrażania emocji, umiejętność dostępu do uczuć, zdolność ich generowania w momentach, gdy mogą wspomóc myślenie, umiejętność rozumienia emocji i zrozumienie wiedzy emocjonalnej, oraz umiejętność regulowania emocji tak, by wspomagać rozwój emocjonalny i intelektualny.
Według P. Saloveya i J. Mayera na inteligencję emocjonalną składają się następujące grupy zdolności:
Zdolności do postrzegania i wyrażania emocji,
obejmujące następujące aspekty:
- rozpoznawanie emocji we własnych stanach fizjologicznych, doznaniach, myślach;
- rozpoznawanie emocji i innych osób np. na podstawie wyglądu, tonu głosu, zachowania, w dziełach sztuki itp.;
- zdolność do wyrażania emocji i potrzeb związanych z nimi;
- różnicowanie między adekwatnymi i nieadekwatnymi oraz szczerymi i nieszczerymi emocjami;
Zdolności do emocjonalnego wspomagania myślenia,
które obejmują:
- zdolność do emocjonalnego sterowania uwagą, czyli kierowanie jej na ważne informacje;
- zdolność do wywoływania w sobie określonych emocji w celu zrozumienia przeszłej, aktualnej lub przyszłej sytuacji;
- zdolność do przyjmowania różnych punktów widzenia;
- zdolność do stosowania przy rozwiązywaniu problemów różnych sposobów podejścia – korespondujących z odmiennymi stanami emocjonalnymi;
Zdolność do rozumienia i analizowania emocji oraz wykorzystywania ich,
obejmujące następujące umiejętności:
- zdolność do nazywania emocji i rozumienia relacji między słowami a oznaczonymi przez nie treściami emocjonalnymi;
- zdolność do interpretowania znaczenia emocji, ich związku z określonymi relacjami międzyludzkimi, np. związek smutku z utratą bliskiej osoby;
- zdolność do rozumienia uczuć złożonych, np. miłości połączonej z nienawiścią lub lęku ze zdziwieniem;
- zdolność do rozumienia i przewidywania zmian w przebiegu emocji, np. przechodzenie od złości do wstydu;
Zdolność do kontrolowania i regulowania emocji własnych i cudzych,
obejmujące:
- zdolność do otwierania się na emocje, zarówno przyjemne jak i nieprzyjemne;
- zdolność do świadomego angażowania się w emocje lub separowania od nich, odpowiednio do oceny ich wartości informacyjnej czy użyteczności;
- zdolność do świadomego śledzenia emocji własnych i u innych;
- zdolność do kierowania emocjami własnymi i cudzymi, łagodzenie nieprzyjemnych i wzmacnianie przyjemnych, bez jednoczesnego ignorowania informacji, które mogą ze sobą nieść.
Jakich korzyści doświadczają osoby inteligentnie emocjonalnie?
Wyższy poziom inteligencji emocjonalnej oznacza przede wszystkim lepsze relacje społeczne, mniej problemów z zachowaniem, większe zadowolenie oraz satysfakcję z życia.
Osoby posiadające umiejętność komunikowania swoich emocji odznaczają się większą empatią.
Świadomość własnych i cudzych emocji oraz rozpoznawanie ich znaczenia stanowi podstawę oceny relacji ze światem.
Inteligencja emocjonalna ma ogromny wpływ na poczucie szczęścia i zadowolenia z życia.
Zauważono, że osoby, które potrafią korzystać z inteligencji emocjonalnej, żyją w większej harmonii z otoczeniem, czują się akceptowane i same siebie akceptują.
Z pewnością można przypisać osobom z wysokim EQ takie cechy jak:
- wytrwałość, konsekwencja, optymizm,
- pozytywne nastawienie do zadań, entuzjazm,
- pasja i wykonywanie pracy zgodnie z misją,
- motywacja i wysoki poziom zaangażowania, grzeczność, ugodowość,
- okazywanie szacunku innym,
- umiejętność dostosowywania się do zmian,
- komunikatywność;
Inteligencja emocjonalna jako kompetencja przyszłości.
Bardzo dużo mówi się o inteligencji emocjonalnej jako kompetencji przyszłości.
Osoby o wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej są bardzo cenne dla dzisiejszych pracodawców.
Podczas gdy sztuczna inteligencja i automatyzacja przejmują rutynowe zadania psychiczne i fizyczne, inteligencja emocjonalna (EI) staje się kluczowym wyróżnikiem w osiąganiu doskonałości w zakresie zaangażowania indywidualnego i organizacyjnego, innowacji produktowych i obsługi klienta.
Światowe Forum Ekonomiczne uznało Inteligencję Emocjonalną za jedną z 10 najważniejszych umiejętności
potrzebnych do czwartej rewolucji przemysłowej w 2020 roku i później.
Grupa McKinsey ustaliła, że od teraz do 2030 r. zapotrzebowanie na umiejętności społeczne i emocjonalne będzie rosło znacznie szybciej niż zapotrzebowanie na umiejętności poznawcze.
Badania Instytutu Zdrowia i Potencjału Ludzkiego wskazują, że umiejętności inteligencji emocjonalnej stanowią obecnie od 85 do 90 procent tego, co jest wymagane do wyjątkowych wyników i przywództwa (www.ihhp.com/future). Artykuł Harvard Business Review „The EI Advantage” stwierdza: „Kultury korporacyjne, w których brakuje EI, stają się poważnym obciążeniem w miarę zmian w środowisku biznesowym”.
Zapotrzebowanie na umiejętności EI jest istotne na wszystkich poziomach organizacji
Indywidualni współpracownicy. Przy dramatycznym wzroście wiedzy wymaganej do pełnienia jakiejkolwiek funkcji zawodowej i złożoności procesów biznesowych każda rola w organizacji wymaga współpracy w celu rozwiązywania problemów i zachowania konkurencyjności
Ponadto coraz wyższe tempo zmian, wymaga elastyczności i zwinności, które nie były potrzebne tak bardzo, jak zaledwie kilka dekad temu.