Inteligencja Emocjonalna 

Co to jest inteligencja emocjonalna? Jakich korzyści doświadczają osoby inteligentnie emocjonalnie? Dlaczego inteligencja emocjonalna jest kluczową kompetencją przyszłości? I jak Intellecta pomaga w rozwoju inteligencji emocjonalnej?
W 1990 r. psychologowie P. Salovey i J. Mayer przedstawili ogólną teorię inteligencji emocjonalnej, którą określili jako zdolność rozpoznawania i regulowania swoich własnych emocji oraz u innych ludzi, a także wykorzystywanie ich do kierowania myśleniem i działaniem.

Teoria inteligencji emocjonalnej w ujęciu wymienionych autorów ewoluowała w kierunku modelu uwzględniającego umiejętności jednostki i uzupełnili pojęcie inteligencji emocjonalnej podając, iż inteligencja emocjonalna obejmuje umiejętność właściwej percepcji, oceny i wyrażania emocji, umiejętność dostępu do uczuć, zdolność ich generowania w momentach, gdy mogą wspomóc myślenie, umiejętność rozumienia emocji i zrozumienie wiedzy emocjonalnej, oraz umiejętność regulowania emocji tak, by wspomagać rozwój emocjonalny i intelektualny. 

Według P. Saloveya i J. Mayera na inteligencję emocjonalną składają się następujące grupy zdolności:

Zdolności do postrzegania i wyrażania emocji,

obejmujące następujące aspekty:  

  • rozpoznawanie emocji we własnych stanach fizjologicznych, doznaniach, myślach;  
  • rozpoznawanie emocji i innych osób np. na podstawie wyglądu, tonu głosu, zachowania, w dziełach sztuki itp.;  
  • zdolność do wyrażania emocji i potrzeb związanych z nimi;  
  • różnicowanie między adekwatnymi i nieadekwatnymi oraz szczerymi i nieszczerymi emocjami;
     

Zdolności do emocjonalnego wspomagania myślenia,

które obejmują: 

  • zdolność do emocjonalnego sterowania uwagą, czyli kierowanie jej na ważne informacje;
  • zdolność do wywoływania w sobie określonych emocji w celu zrozumienia przeszłej, aktualnej lub przyszłej sytuacji;
  • zdolność do przyjmowania różnych punktów widzenia;
  • zdolność do stosowania przy rozwiązywaniu problemów różnych sposobów podejścia – korespondujących z odmiennymi stanami emocjonalnymi;
     

Zdolność do rozumienia i analizowania emocji oraz wykorzystywania ich,

obejmujące następujące umiejętności:

  • zdolność do nazywania emocji i rozumienia relacji między słowami a oznaczonymi przez nie treściami emocjonalnymi;
  • zdolność do interpretowania znaczenia emocji, ich związku z określonymi relacjami międzyludzkimi, np. związek smutku z utratą bliskiej osoby;
  • zdolność do rozumienia uczuć złożonych, np. miłości połączonej z nienawiścią lub lęku ze zdziwieniem;
  • zdolność do rozumienia i przewidywania zmian w przebiegu emocji, np. przechodzenie od złości do wstydu;

Zdolność do kontrolowania i regulowania emocji własnych i cudzych,

obejmujące:

  • zdolność do otwierania się na emocje, zarówno przyjemne jak i nieprzyjemne;
  • zdolność do świadomego angażowania się w emocje lub separowania od nich, odpowiednio do oceny ich wartości informacyjnej czy użyteczności;
  • zdolność do świadomego śledzenia emocji własnych i u innych;
  • zdolność do kierowania emocjami własnymi i cudzymi, łagodzenie nieprzyjemnych i wzmacnianie przyjemnych, bez jednoczesnego ignorowania informacji, które mogą ze sobą nieść.
     

Jakich korzyści doświadczają osoby inteligentnie emocjonalnie?

Wyższy poziom inteligencji emocjonalnej oznacza przede wszystkim lepsze relacje społeczne, mniej problemów z zachowaniem, większe zadowolenie oraz satysfakcję z życia.

Osoby posiadające umiejętność komunikowania swoich emocji odznaczają się większą empatią.
 

Świadomość własnych i cudzych emocji oraz rozpoznawanie ich znaczenia stanowi podstawę oceny relacji ze światem. 

Inteligencja emocjonalna ma ogromny wpływ na poczucie szczęścia i zadowolenia z życia. 
Zauważono, że osoby, które potrafią korzystać z inteligencji emocjonalnej, żyją w większej harmonii z otoczeniem, czują się akceptowane i same siebie akceptują. 
 

Z pewnością można przypisać osobom z wysokim EQ takie cechy jak:

  • wytrwałość, konsekwencja, optymizm,
  • pozytywne nastawienie do zadań, entuzjazm,
  • pasja i wykonywanie pracy zgodnie z misją,
  • motywacja i wysoki poziom zaangażowania, grzeczność, ugodowość, 
  • okazywanie szacunku innym, 
  • umiejętność dostosowywania się do zmian, 
  • komunikatywność;

Inteligencja emocjonalna jako kompetencja przyszłości.

Bardzo dużo mówi się o inteligencji emocjonalnej jako kompetencji przyszłości. 
Osoby o wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej są bardzo cenne dla dzisiejszych pracodawców.

Podczas gdy sztuczna inteligencja i automatyzacja przejmują rutynowe zadania psychiczne i fizyczne, inteligencja emocjonalna (EI) staje się kluczowym wyróżnikiem w osiąganiu doskonałości w zakresie zaangażowania indywidualnego i organizacyjnego, innowacji produktowych i obsługi klienta.
 

Światowe Forum Ekonomiczne uznało Inteligencję Emocjonalną za jedną z 10 najważniejszych umiejętności

potrzebnych do czwartej rewolucji przemysłowej w 2020 roku i później.
Grupa McKinsey ustaliła, że od teraz do 2030 r. zapotrzebowanie na umiejętności społeczne i emocjonalne będzie rosło znacznie szybciej niż zapotrzebowanie na umiejętności poznawcze.
Badania Instytutu Zdrowia i Potencjału Ludzkiego wskazują, że umiejętności inteligencji emocjonalnej stanowią obecnie od 85 do 90 procent tego, co jest wymagane do wyjątkowych wyników i przywództwa (www.ihhp.com/future). Artykuł Harvard Business Review „The EI Advantage” stwierdza: „Kultury korporacyjne, w których brakuje EI, stają się poważnym obciążeniem w miarę zmian w środowisku biznesowym”.
 

Zapotrzebowanie na umiejętności EI jest istotne na wszystkich poziomach organizacji

Indywidualni współpracownicy. Przy dramatycznym wzroście wiedzy wymaganej do pełnienia jakiejkolwiek funkcji zawodowej i złożoności procesów biznesowych każda rola w organizacji wymaga współpracy w celu rozwiązywania problemów i zachowania konkurencyjności 
Ponadto coraz wyższe tempo zmian, wymaga elastyczności i zwinności, które nie były potrzebne tak bardzo, jak zaledwie kilka dekad temu.